Itulah Realitinya


Kalau ditanya mengenai sistem pendidikan negara kita, aku bukanlah orang yang pakar. Jauh sekali untuk menunjuk pandai untuk mengulas tentang sistem pendidikan yang sedia ada sekarang. Tetapi aku tertarik dengan ulasan oleh Oo Kok Hin dalam bukunya Aku Kafir, Kau siapa? (Jangan Jawab). Dia memilih perkataan ‘messy’ untuk menggambarkan sistem pendidikan negara kita. Kerana apa?
            Semua orang tahu, bermula dari awal persekolahan lagi, corak pendidikan di negara ini bagaimana. Ada yang masuk tadika, ada yang tidak. Jenis sekolah pula ada Sekolah Rendah Kebangsaan dan Menengah Kebangsaan. Ada juga Sekolah Rendah dan Menengah Jenis Kebangsaan. Kenapa perlu wujud Sekolah Jenis Kebangsaan? Itu yang orang ramai nampak untuk dipertikaikan. Tetapi tak ramai yang tahu sebenarnya Sekolah MRSM, SBP, MRSM, Sekolah Agama, dan Chinese Independent High School juga memisahkan anak-anak kita untuk bersatu.
            Itulah realitinya. Kalau di peringkat pendidikan tinggi pula, wujudnya Uitm yang hanya untuk bumiputera sahaja. Itulah yang menjadikan kedudukan orang melayu sebagai istimewa. Mungkin? Sebenarnya apa yang kita mahukan adalah kanak-kanak di Malaysia dapat menikmati sistem pendidikan di sekolah yang sama, situasi dan  kualiti pembelajaran yang sama. Tetapi itulah masalahnya.
            Sejak kecil lagi kanak-kanak dipisahkan. Mereka tidak bergaul sesama mereka. Apabila ditanya kenapa sekolah vernakular perlu wujud, masing-masing mengulas isu yang menjadi point utama dengan bersemangat sekali. Masing-masing tidak mahu mengalah. Untuk menutup semula kepincangan itu, ada pula suara-suara halus yang membisikkan “mereka akan bersatu di universiti nanti. Tetapi, realitinya? Bagaimana? Toleh kiri dan kanan, nilai sendiri.
            Aku tidak menyokong sekolah satu aliran, tidak pula membangkang sekolah satu aliran. Mungkin aku masih perlu belajar mengenai sejarah. Tetapi apa yang pasti, orang yang gigih menyokong sekolah satu aliran akan menarik balik sokongannya selepas dia betul-betul faham apa sebenarnya maksud ‘sekolah satu aliran.’ Ini yang diulaskan oleh Oo Kok Hin. Betul juga apa yang dia kata.
            Kalau kita pula bagaimana? Apa yang kita faham mengenai ‘sekolah satu aliran’? Apa yang kita fikirkan, untuk menjadikan sekolah satu aliran sebagai reality adalah dengan menghapuskan sekolah vernakular. Tetapi apabila dipertikaikan mengenai SBP dan MRSM, adakah kita sanggup untuk korbankan sekolah ini juga? mungkin ya, mungkin tidak!
            Dia ada juga menceritakan bahawa bukan semua kaum Cina dan India itu pandai dan kaya. Ada juga yang kurang bernasib baik. Ada juga yang tidak mendapat keputusan yang cemerlang. Lalu, ke mana mereka akan di campak dalam peringkat pendidikan tinggi? Bagi yang kurang bernasib baik, sememangnya kurang berkemampuan untuk masuk ke kolej-kolej swasta. Jauh sekali pula untuk memohon masuk ke Kolej Matrikulasi.

            Ya, mungkin di tingkatan 6 yang mereka layak. Mereka perlu jalani kehidupan dalam dunia pendidikan di peringkat itu. Atau, terpaksa meminjam duit untuk masuk ke kolej atau universiti swasta. Sedangkan, mereka juga sebenarnya modal insan kepada negara. Untuk menjadikan sekolah satu aliran yang sering kali dibahaskan, mungkin perlu difikirkan semula. Sampai bila? Tepuk dada, tanya diri sendiri. 

Comments

Popular posts from this blog

Kaunseling Silang Budaya Secara Umum dan Bagaimana Ia Relevan Dalam Konteks Sekolah Rendah

PENGURUSAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Teknik Ucapan Yang Berkesan