Kaunseling Silang Budaya Secara Umum dan Bagaimana Ia Relevan Dalam Konteks Sekolah Rendah
Kaunseling Silang Budaya
Secara Umum
Malaysia
adalah sebuah negara yang berbilang bangsa, budaya, dan agama. Oleh kerana itu,
perkhidmatan kaunseling juga harus seiring dengan akar yang wujud sekian dalam
di negara ini. Perkhidmatan yang dimaksudkan adalah perkhidmatan kaunseling
silang budaya. Perkara asas dalam negara ini adalah persefahaman antara satu
sama lain. Maka, dengan itu perkhidmatan ini sangat releven dan berguna kepada
masyarakat Malaysia. Berdasarkan kesefahaman inilah yang memudahkan setiap sesi
silang budaya yang dijalankan menampakkan kelancaran. Penggunaan bahasa yang
selaras iaitu bahasa kebangsaan dan bahasa-bahasa lain yang difahami oleh masyarakat
Malaysia menjadi satu peluang keemasan dalam penyelidikan kompenan silang
budaya itu sendiri. Melihat kepada kenyataan yang dinyatakan oleh
sesetengah pengkaji bahawa tiada satu teori pun yang sesuai untuk kelancaran
kaunseling silang budaya, oleh itu, ia lebih tertumpu kepada keterbukaan
pelbagai teknik yang sesuai dengan budaya yang ada.
Situasi ini merupakan cabaran bagi kaunselor di Malaysia kerana mereka perlu
memahami budaya masyarakat yang ada dan kewujudan budaya baru yang melibatkan
perkahwinan campur. Kaunselor perlu berhati-hati dengan setiap perkataannya
kerana kepelbagaian budaya yang unik di Malaysia ini sangat menarik dan perlu
difamahi dengan teliti supaya kaunselor tidak tersalah memberi tafsiran dan
pandangan yang boleh mennjejaskan padangan budaya klien.
Disebalik keunikan ini ada kekangannya iaitu dari segi pemikiran dan
komunikasi yang berkesan. Walaupun negara ini mempunyai bahasa kebangsaannya
sendiri. Namun, terdapat pelbagai dialek dan bahasa yang masih pekat dibibir
masyarakat di Malaysia ini. Oleh yang demikian, penggunaan bahasa yang standard
dapat memudahkan sesi supaya berlangsung dengan lancarnya. Bagi memudahkan
sesi, kaunselor sendiri perlu lebih terbuka dalam memahami setiap dialek dan
bahasa yang diamalkan oleh masyarakat di Malaysia ini dan memahami budayanya
sekali.
Selain itu, faktor agama juga perlu dititikberatkan dalam penelitian kaunselor
supaya memahami sensitiviti ini dan kaunselor perlu memahami perlembangaan
Malaysia bahawa agama Islam adalah agama rasmi Malaysia dan kaum-kaum lain
boleh mengamalkan agama masing-masing. Berlandaskan perlembagaan ini kaunselor
perlu memahami nilai dan pegangan sesuatu agama itu bagai memastikan kaunselor
tidak meletakkan nilai pada klien. Dalam hal ini, penekanan prinsip penerimaan
tanpa syarat adalah sangat berguna.
Dalam mengwujudkan masyarakat yang sejahtera dan harmoni. Fungsi kaunselor
dalam negara yang berbilang bangsa seperti Malaysia ini adalah sangat
diperlukan. Kini, telah banyak sektor swasta yang menawarkan perkhidmatan
kaunseling untuk masyarkat umum dan perkhidmatan ini digunakan oleh maysrakat
yang mempunyai masalah yang tidak boleh diselesaikan secara sendiri. Oleh itu,
peranan seorang kaunselor adalah sangat penting. Kaunseling silang budaya
boleh dilakukan dalam sesi individu, kelompok, keluarga dan lain-lain.
Lantaran itu, adalah wajar setiap bakal kaunselor dilatih untuk menjalankan
kaunseling silang budaya supaya apabila dia berada di lapangan masyarakat dia
akan dapat menjalankan sesi silang budaya dengan berkesan. Namun begitu, dapat
kita lihat bahawa Malaysia masih lagi belum mencapai tahap perkembangan dalam
aspek kaunseling silang budaya ini. Tidak banyak kajian berkenaannya sedangkan
negara kita mempunyai masyarakat yang berbilang bangsa. Keadaan ini masih
berlum berkembang sepenuhnya dan diharapkan selepas ini Malaysia akan menjadi
peneraju dalam penyelidikan kaunseling silang budaya.
Kesimpulannya, tidak terdapat satu teknik atau kaedah pun yang sesuai digunakan
oleh pegawai psikologi atau kaunseling dalam menjalankan sesi kaunseling silang
budaya. Banyak cara dan kaedah yang boleh diguna pakai oleh mereka untuk
menjalankan sesi dan menjadikan sesi bergerak secarak efektif dan kreatif.
Asasnya kaunseling silang budaya ini sangat signifikan dan relevan dijalankan
di Malaysia.
Kaunseling
Silang Budaya Relevan dalam Konteks Sekolah Rendah
Dalam era
globalisasi masa kini, dapatlah kita lihat bahawa di negara ini telah banyak
menganjurkan pelbagai program bagi mengukuhkan perpaduan yang telah lama
terjalin sejak zaman sebelum pemerintahan penjajah lagi. Setelah kemasukan
penjajah asing ke negara ini telah tercetusnya sedikit kepincangan dalam perpaduan
kaum di Malaysia. Melihat kepada konteks sekolah iaitu sekolah rendah yang
masyarakatnya terdiri daripada pelbagai kaum dan agama, keperluan kaunseling
silang budaya adalah sangat relevan untuk dilaksanakan. Hal ini adalah kerana
perpaduan yang ingin dikecapi seharusnya dimulakan daripada usia kanak-kanak
lagi bak kata peribahasa ‘meluntur buluh biarlah dari rebung’.
Setiap
kumpulan atau kaum yang berbeza mempunyai identiti atau cara yang unik dan
tersendiri terutama dalam pembentukan kumpulan mengikut budaya, agama, kaum,
dan etnik masing-masing yang dipegang. Oleh hal yang demikian, kaunseling
silang budaya adalah sangat relevan dalam konteks sekolah rendah kerana pada
masa itulah bermulanya kanak-kanak mengenali dengan lebih mendalam lagi tentang
kewujudan kaum dan agama lain yang dianutinya. Oleh itu, kepentingan seseorang
kaunselor dalam memilih atau mengembangkan teori, teknik dan kaedah dalam
memahami setiap budaya adalah perlu bagi memastikan limitasi dalam sesi di
sekolah tidak berlaku. Dalam pada itu, satu teknik atau teori yang universal
dan boleh diguna pakai oleh semua kaunselor di sekolah adalah perlu dalam
mengendalikan kes silang budaya kepada murid-murid di sekolah hari ini yang
wujud dengan kepelbagaian yang ada dalam diri setiap individu itu sendiri.
Sistem universal ini telah lama dikenali iaitu teori pemusatan perorangan yang
dipelopori oleh Carl Rogers. Teori ini pada mulanya telah dikenali sebagai
teori pemusatan insan dan seterusnya berkembang sehinggalah dikenali sebagai
teori pemusatan perorangan. Antara elemen penting yang digariskan ialah tentang
menghormati klien. Ianya mengambil kira mempercayai klien mampu mengubah
dirinya dengan mengambil tanggungjawab ini dalam membuat keputusan bagi dirinya
yang difikirkan olehnya sendiri adalah benar. Dalam Melati Sumari et. al (2014)
menyatakan bahawa Rogers mempunyai pendirian yang cukup teguh mengenai sifat
tabii manusia yang bersifat baik, boleh dipercayai, mempunyai keupayaan dalam
menentukan hala tuju yang baik dan boleh berkembang secara positif ke arah
mencapai pembenaran kendiri (self-actualization). Manusia dianggap mempunyai sifat-sifat
positif dan mempunyai keinginan untuk berfungsi sepenuhnya, iaitu hidup dengan seberapa
berkesan yang boleh. Jika seseorang itu dibenarkan untuk berkembang bebas, dia
akan berkembang dengan sempurna dan akan menjadi individu yang positif dan
Berjaya (Choong Lean Keow, 2010). Oleh hal yang demikian, dengan
mengaplikasikan teori ini maka relevanlah konteks kaunseling silang budaya jika
seseorang kaunselor memberi kepercayaan kepada setiap kliennya iaitu
murid-murid di sekolah yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama untuk
terus berkembang ke arah konsep kendiri.
Seterusnya, elemen penting yang digariskan ialah keikhlasan dimana seorang
kaunselor di sekolah bertindak dalam perhubungan yang sebenar dan bukannya
menjadi seorang yang mengetahui semua perkara sebaliknya menjadi diri sendiri
yang lebih ditekankan dalam membantu klien yang berfokus kepada silang budaya.
Dengan erti kata lain, seorang kaunselor di sekolah yang mempunyai klien
pelbagai kaum dan agama seharusnya menjadi kongruen. Kaunselor yang kongruen
bermaksud kaunselor yang tidak berpura-pura semasa proses kaunseling
dijalankan. Ketulenan yang ada pada seseorang kaunselor dapat dirasai oleh
klien dan berupaya mewujudkan suasana yang terapeutik. Jika sifat ketulenan
atau kongruen wujud dalam diri seorang kaunselor yang mengendalikan klien
daripada pelbagai budaya, maka klien-klien koaunselor berkenaan akan dapat
merasakan diri mereka begitu dihargai walaupun berbeza kaum dan agama.
Perasaan empati juga merupakan modal utama dalam teori ini dengan menunjukkan
perasaan empati sahaja yang dapat membuatkan seseorang kaunselor itu memasuki
dunia kliennya dan mula meneroka isu sebenar klien dengan lebih terbuka.
Sekiranya perasaan empati ini tiada, klien akan mula menutup perasaannya untuk
dikongsikan dan proses penerokoaan akan sukar dijalankan. Hal ini akan
menyebabkan seseorang kaunselor akan mengalami kesukaran apabila berhadapan
dengan klien yang berbeza kaum dan agama kepadanya. Langkah berhati-hati atau
berjaga-jaga harus sentiasa diberi perhatian oleh seseorang kaunselor yang
menerima klien daripada pelbagai kaum dan budaya di sekolah. Oleh hal yang
demikian, dengan menggunakan dan mengaplikasikan teori ini maka sangat relevan
konsep kaunseling silang budaya dalam konteks sekolah rendah pada masa kini.
Dalam pada itu, komunikasi yang berkesan juga adalah amat dititikberatkan
semasa menjalani sesi kaunseling. Abdullah Hassan & Ainon Mohd (2000)
menyatakan bahawa fungsi komunikasi manusia ialah menjalinkan hubungan antara
manusia dengan manusia. Manusia ialah ‘haiwan’ yang berkelompok, iaitu mereka
tidak boleh hidup bersendirian. Manusia memerlukan sahabat, pasangan, anak-anak
dan kaum keluarga. Dengan cara berkomunikasi manusia dapat menjalinkan hubungan
persahabatan, kasih sayang, kekeluargaan dan bermasyarakat. Hal ini telah nyata
menjelaskan bahawa untuk seseorang kaunselor seharusnya mempunyai atau
mewujudkan hubungan sebelum komunikasi yang lebih mesra dijalankan lebih-lebih
lagi dalam konteks komunikasi silang budaya. Masalah komunikasi akan berlaku
dalam sesi kaunseling silang budaya jika seseorang kaunselor tidak menguasai
konsep kaunseling silang budaya. Oleh hal yang demikian, seseorang kaunselor
perlu memastikan bahawa dia telah siap sedia untuk menerima klien dan bersedia
dengan komunikasi yang dipertuturkan untuk memudahkan proses kaunseling itu
sendiri. Memahami perbezaan tingkah laku verbal dan bukan verbal akan membantu
dalam menjalani sesi kaunseling silang budaya. Klien dengan sendirinya akan
menilai dirinya sekiranya kualiti kaunselor dalam menghormati dan penerimaan
tanpa syarat serta memahami klien dari sudut perspektifnya sendiri akan
membantu klien berkembang dengan sendirinya. Begitulah unik nya teori yang
dikemukakan oleh Carl Rogers.
Satu lagi yang difikirkan penting adalah pengstukturan dalam sesi kaunseling
dimana klien yang datang dari kaum dan agama yang berbeza mempunyai limitasi
yang tersendiri dan dengan cara mengingatkan peranan yang bakal dimainkannya
akan memudahkan proses kaunseling itu sendiri. Proses ini membantu klien
daripada tidak mempunyai matlamat sesi dan kemudian lebih fokus kepada isu yang
akan dibincangkan dan ia akan membuatkan sesi menjadi lebih kondusif dan bersistematik.
Kaunseling silang budaya juga adalah
sangat relevan dalam konteks sekolah rendah kerana pada ketika itulah kanak-kanak
di sekolah dibimbing untuk menerima kaum dan agama lain agar tidak berlakunya
sebarang masalah yang tidak diingini. Tidak hairanlah jika media massa
melaporkan bahawa rusuhan kaum bermulanya daripada sekolah rendah lagi kerana
pelbagai cara rusuhan berkenaan boleh berlaku di peringkat kanak-kanak lagi.
Perkara yang dibimbangkan ialah apabila berlaku rusuhan kaum di sekolah rendah,
ia akan melunar kepada ibu bapa dan seterusnya kepada masyarakat. Hal ini akan
menyebabkan negara kita yang masih aman dan tenteram akan menjadi kacau-bilau.
Oleh itu, peranan seorang kaunselor amat ditagih untuk melahirkan satu budaya
yang boleh diamalkan oleh semua murid-murid di sekolah walaupun terdiri
daripada pelbagai kaum dan agama.
Satu teori yang boleh digunakan oleh
seorang kaunselor dalam melahirkan murid yang berfikiran terbuka dan sentiasa
menerima kaum dan agama orang lain ialah teori gestalt di dalam aliran
humanistik. Teori ini telah dipelopori oleh seorang ahli psikologi yang bernama
Frederick Pelrs atau dikenali sebagai Fritz Pelrs (1893-1970). Perkataan
Gestalt berasal daripada bahasa Jerman yang bermaksud sempurna, atau satu
bahagian yang tidak boleh dipisahkan daripada bahagian-bahagian lain. Dalam
bahasa lebih mudah, manusia perlu difahami secara menyeluruh dan bukan
aspek-aspek tertentu sahaja. Jika tdak, pemahaman tentang manusia itu menjadi
tidak tepat.
Hubungan seseorang klien atau murid
dengan persektiaran yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama mungkin
sedikit sebanyak melibatkan mereka terhadap gangguan boundaries. Kesukaran
menerima kepercayaan, adat resam dan budaya orang lain menyebabkan mereka
menjauhkan diri dan mengasingkan diri daripada kesemua perkara tersebut lalu
beranggapan dengan menjauhkan diri dan mengasingkan diri mereka dapat memelihara
diri mereka sendiri.
Kepakaran seseorang kaunselor
amatlah ditagih bagi membentuk atau membantu klien menjadi celik akal atau arif
diri dalam menerima diri mereka sendiri dan orang lain serta alam
persekitarannya. Dalam teori gestalt terdapat beberapa teknik yang boleh
digunakan dalam sesi kaunseling di sekolah rendah. Melihat kepada konsep
kaunseling silang budaya yang kini relevan di sekolah rendah, teknik yang
sesuai digunakan dalam teori gestalt ialah teknik ekperimen. Eksperimen dalam
gestalt terdiri dalam pelbagai bentuk seperti lakonan, kerusi kosong, kerja
rumah atau aktiviti yang perlu disiapkan diantara dua sesi. Bentuk yang sesuai
untuk digunakan kepada klien silang budaya ialah kerusi kosong yang melibatkan
dua kerusi. Kedua-dua kerusi ini
mewakili perasaan positif dan negatif yang dirasai klien. Ia bertujuan
melahirkan konflik dalaman klien (Melati Sumari et al, 2014).
Untuk mengaplikasikannya kepada
klien silang budaya bagi membantu klien tersebut mencapai celik akal agar
menerima diri sendiri dan bduaya orang lain, kaunselor boleh mengarahkan klien
untuk duduk di kerusi positif bagi menyatakan perasaan positifnya terhadap kaum
dan agama orang lain. Seterusnya, kaunselor mengarahkan supaya klien duduk di
kerusi negative dan meluahkan perasaan negatifnya terhadap kaum dan agama lain.
Akhir sekali, kaunselor akan membantu klien tersebut untuk mencapai celik akan
atau arif diri berpandukan kepada teknik ekperimen tadi. Setelah klien mencapai
celik akal, maka klien tersebut akan boleh menerima diri sendiri dan kaum dan
agama orang lain. Oleh hal yang demikian, dapatlah kita lihat bahawa konsep
kaunseling silang budaya dalam konteks sekolah rendah adalah sangat relevan
pada masa kini.
Kesimpulannya, tiada satu pun teori atau teknik khusus yang boleh digunapakai
secara kekal kepada mana-mana kelompok kaunseling yang berbeza dan datang dari
pelbagai budaya. Hal ini juga adalah kerana gabungan teori dan kaedah dari
pelbagai sumber amat diperlukan dalam memastikan keadaan sesi menjadi lebih
efektif dan tidak hanya tertumpu kepada satu teori yang belum tentu sesuai
dengan keadaan budaya dan perbezaan yang ada dalam diri setiap klien. Oleh hal
yang demikian, peranan kaunselor sendiri yang amat penting untuk menjadi lebih
proaktif dalam mengendalikan murid-murid di sekolah yang terdiri daripada
pelbagai kaum dan agama memandangkan konsep kaunseling silang budaya kini
dilihat relevan di sekolah rendah.
Rujukan
Abdul Halim Othman, Md. Shuaib Che Din & Sapora Sipon. (2008).
Latihan Kaunseling di Malaysia : Satu Ulasan dan Cadangan. PERKAMA ,
141-144.
Abdullah Hassan & Ainon Mohd. (2000). Teori dan
Teknik Ucapan Berpengaruh. Kuala Lumpur: PTS Publications &
Distributors Sdn Bhd.
Abdullah Zhidi Omar et. al. (2013). Tamadun Islam dan
Tamadun Asia. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Jamilah Binti Hj Ahmad & Niranjala Weerakkody. (2011).
Komunikasi Budaya Silang, Kompetensi, Pengajaran dan Pembelajaran : Satu
Analisis. Action Research , 47-49.
Melati Sumari et. al. (2014). Teori Kaunseling dan
Psikoterapi. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Mohd Zaid Kosnon et. al. (2014). Falsafah dan Pendidikan
di Malaysia. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Shafina Mohamad. (2012, November 17). Kaunseling Silang
Budaya. Retrieved Mac 25, 2015, from Biar Mimpi Sampai Ke Bintang:
http://shafinakamarul4644.blogspot.com/2012/11/kaunseling-kerjaya-silang-budaya.html
Ting Len Siong. (2012). Budaya dan Pembelajaran Untuk
Bakal Guru. Kelantan: PTS Professional & Publishing Sdn Bhd.
Comments
Post a Comment