TRANSFORMASI KEGURUAN SEBAGAI PROFESION PILIHAN MREALISASIKAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
PENGENALAN
Profesion perguruan
adalah antara profesion yang tertua di dunia. Profesion perguruan atau bekerja sebagai guru adalah
antara beberapa jenis pekerjaan yang penting dalam proses pembangunan manusia,
masyarakat dan negara. Profesion perguruan merupakan profesion paling utama di
dalam proses penyerapan ilmu pengetahuan kepada individu dan masyarakat. Dalam
era globalisasi sekarang, peranan guru menjadi semakin kompleks dan mencabar.
Golongan guru hendaklah memastikan martabat perguruan sentiasa dipertingkatkan
dari masa ke semasa ke tahap yang lebih tinggi dan dihormati seterusnya dapat
merealisasikan Misi Nasional seperti yang digariskan oleh Y.A.B. Perdana
Menteri Malaysia dalam Rancangan Malaysia Ke-9.
Dalam
tempoh itu, perubahan demi perubahan telah berlaku dalam pelbagai aspek seperti
penambahbaikan dalam perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran serta
pengubahsuaian dalam misi dan visi pendidikan. Selari dengan itu, guru
merupakan elemen yang paling penting dalam mencorakkan stail pengajaran yang
berkesan agar segala matlamat dalam dunia pendidikan dapat dicapai secara
optimum. Ledakan dunia sains dan teknologi pada masa kini menambahkan lagi
cabaran yang perlu dihadapi oleh guru dalam menentukan mod pengajaran yang
baik. Sekiranya satu ketika dahulu tugas utama guru adalah sebagai penyampai
pengajaran namun pada masa kini guru lebih bertindak sebagai fasilitator atau
pemudah cara dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Mengikut Kamus Dewan, ‘profesion’ ialah pekerjaan
terutamanya yang memerlukan pelajaran yang tinggi dan latihan yang khas
misalnya dalam bidang undang-undang, senibina, perubatan, perakaunan dan
lain-lain. ‘keguruan’ pula membawa maksud tugas dan tanggungjawab ( kerjaya)
sebagai guru. Dari kedua-dua pengertian tersebut, ia memberi makna
bahawa profesion perguruan sama ada tinggi atau rendah, jaya atau gagal dilihat
dan dinilai oleh masyarakat dari sudut peribadi gurunya dalam pembinaan negara
bangsa itu sendiri.
Sejarah tidak pernah
menipu manusia dan sejarah telah membuktikan betapa golongan pendidik memainkan
peranan yang penting dalam menentukan jatuh bangunnya sesebuah bangsa dan
negara.Masyarakat ketika itu menjadikan guru sebagai idola dan pakar rujuk
dalam segala hal. Kalau dulu guru terpaksa berhadapan dengan pihak penjajah
secara terang-terangan, kini, jajahannya diterjemahkan dalam bentuk yang lain
pula iaitu lebih mencabar lagi kerana ia melibatkan jajahan pemikiran, budaya
dan jati diri yang perlu dihadapi secara professional dan kreatif.
Pengetahuan atau kemahiran yang diperolehi melaluai pembelajaran teori dan
latihan amali dalam sesuatu tempoh masa yang panjang
Sebelum
seseorang itu menjadi guru, dia perlu menerima latihan dalam perguruan untuk
menjadi seorang guru yang bertauliah. Umpananya, seorang guru mesti mempunyai Ijazah
Sarjana Muda Perguruan atau Ijazah Pendidikan yang diiktiraf oleh kerajaan
Malaysia sebelum dia boleh mengajar di sekolah kerajaan. Walaubagaimanapun, sama
ada seseorang guru itu menerima latihan perguruan atau tidak, dia mesti
mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang mata pelajaran yang hendak
diajarnya. Guru juga mesti mengetahui keadah atau cara penyampaian dalam
pengajarannya supaya murid-murid dapat memahami apa yang disampaikan olehnya.
Di samping
itu, guru haruslah mempunyai sahsiah yang baik dan dapat dihormati serta
dicontohi oleh murid. Sahsiah ini termasuklah tingkah laku dan sikap yang elok,
bersabar, bermurah hati dan sentiasa bersifat tenang. Kebanyakan kualiti
kecerdasan dan sahsiah guru adalah hasil daripada latihan yang membolehkan
seseorang guru menguruskan pengajarannya dengan berkesan. Latihan itu
termasuklah kefahaman terhadap sifat kejasmanian dan sifat psiklogi kanak-kanak
serta teori penyampaian pelajaran. Selain tugas dalam bilik darjah, guru juga mempunyai
peranan-peranan lain yang diharapkan oleh masyarakat. Misalnya guru diharapkan
menjadi pengganti ibubapa, menjadi penasihat dan pembimbing di dalam
pembentukkan sahsiah murid, menjadi pengamal dan penyebar nilai kebudayaan yang
elok dan seterusnya menjadi contoh sahsiah yang baik kepada masyarakat.
Mempertingkatkan Profesionalisme
Sebagai
seorang pendidik yang bertanggungjawab, guru hari ini perlu menyedari bahawa
tugas dan amanah yang diberikan itu adalah untuk mendidik generasi yang akan
menerajui negara ini. Oleh itu kemahiran dan pengetahuan mengenai method-method
pendidikan harus diperkemaskan dari semasa ke semasa . Untuk mendepani cabaran
dan tuntutan daripada perubahan-perubahan kurikulum berkenaan, guru hendaklah
berusaha melengkapkan diri dengan strategi-strategi pengajaran dan pembelajaran
di dalam bilik darjah.
Sehubungan dengan kehendak tersebut guru harus mengikuti kursus-kursus
pendidikan yang dianjurkan oleh pihak Kementerian Pendidikan , Jabatan
Pendidikan Negeri dan Pejabat Pendidikan Daerah. Contohnya para guru boleh
mengikuti Kursus Dalam Perkhidmatan ataupun Kursus Peningkatan Profesionalisme
Keguruan. Kursus-kursus pendidikan yang dihadiri penting bagi seseorang guru
untuk mempertingkatkan keupayaan dan prestasi dalam profesion pendidikan yang
kian mencabar dan kompleks ini. Memandangkan keperluan pendidikan untuk
menyokong usaha-usaha kerajaan, maka profesion keguruan diharapakan dapat
membuat anjakan paradigma kepada budaya yang berasaskan ilmu dan pemikiran (Rohani Abdul Hamid,1998).
Berupaya Membuat Keputusan dan Menyelesaikan Masalah Serta Berfikiran
Kritis dan Kreatif
Profesion keguruan sememangnya
bidang kerjaya yang bukan sahaja mengajar atau mendidik anak bangsa, malah
lebih daripada itu. Individu yang terlibat dalam profesion keguruan sebenarnya
akan terlibat sebagai pentadbir, pengurus, perancang, pelaksana, penilai,
penyelia, pengawal dan sebagainya. Sebagai pentadbir ataupun pengurus, guru
harus boleh membuat sesuatu keputusan dalam melaksanakan sesuatu tindakan dan
menilai semula hasil sesuatu perkara yang dijalankan. Perubahan-perubahan dalam
kurikulum pendidikan juga memerlukan guru untuk menguasai kemahiran berfikir
secara kritis dan kreatif. Pendekatan ini bukan sahaja perlu digunakan oleh
guru dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah, tetapi jika perlu
keadah berfikir secara kritis dan kreatif boleh diaplikasikan dalam pentadbiran,mengurus
ataupun dalam perancangan sesuatu program.
Mahir Menggunakan IT
Bidang pendidikan sentiasa berkembang dan mengalami
perubahan mengikut tuntutan zaman, perkembangan pesat percantuman
teknologi-teknologi telekomunikasi dan internet serta globalisasi dunia telah
banyak membawa banyak cabaran kepada kita. Kita tidak dapat menyangkal betapa
cepatnya IT merubah dunia pembelajaran umpamanya muncul pembelajaran melalui
‘online’. Para guru pada hari ini telah bersikap produktif, proaktif dan responsive terhadap perkembangan
kecanggihan teknologi yang telah banyak mengajar anak bangsa kita supaya
menjadi satu bangsa yang maju. Ilmu dan kemahiran dalam teknologi
info-komunikasi yang dikuasai guru dapat digunakan sebagai pemankin kearah
menghasilkan pendidikan yang cemerlang dan berkualiti. Sebagai pemangkin, guru
menggunakan teknologi info-komunikasi bukan hanya untuk menyampaikan ilmu di
dunia semata-mata tetapi juga untuk meraih kepentingan ilmu akhirat kerana
pendidikan berkualiti hanya akan dapat dicapai melalui keseimbangan dalam
kedua-dua ilmu tersebut.
Hasrat Malaysia untuk menjadi negara maju pada tahun 2020,
menyebabkan pembangunan negara bergerak dengan rancak. Pelbagai usaha
dijalankan oleh kerajaan untuk membangunkan teknologi maklumat seperti koridor
raya multimedia [ multimedia super corridor (MSC)] yang menjadi pusat
telekomunikasi dan penyiaran serantau dan antarabangsa. Hal yang sama juga
berlaku dalam kurikulum pendidikan di negara ini, komputer telah
dijadikan sebagai satu kurikulum di sekolah. Penubuhan sekolah bestari yang
berteraskan penggunaan komputer merupakan salah satu bentuk kurikulum yang
memerlukan profesion keguruan tahu dan menguasai teknologi maklumat. Penggunaan
komputer dalam pendidikan membawa satu reformasi serta perkembangan baru dalam
pelbagai bidang pendidikan, khasnya dalam teknologi pendidikan, teori
pendidikan, teori-teori pengajaran-pembelajaran, pengurusan sekolah, sistem
pentadbiran pendidikan serta kemahiran dan latihan guru ( Mok Soon Sang, 1996).
Dalam era teknologi maklumat seperti sekarang, kita
berhadapan dengan pelbagai peralatan elektronik dalam kehidupan harian, malah
kemudahan teknologi telah menjadi satu cara hidup seperti penggunaan
pengangkutan berasaskan teknologi (LRT), perkhidmatan bank (kad ATM),
telekomunikasi (telefon bimbit), hiburan (Video, VCD) dan lain-lain. Jadi
rakyat negara ini harus dapat menangani kehidupan di era teknologi
maklumat sehingga teknologi itu menjadi sebahagian daripada amalan biasa tanpa
disedari. Oleh itu, profesion keguruan harus memperlengkapkan diri secara
global dalam perkembangan penggunaan teknologi maklumat dalam kurikulum
di sekolah.
Berpengetahuan dan Berdaya Fikir Serta Berakhlak
Seseorang
guru dalam profesion keguruan ini perlu serba tahu. Guru diharapkan dapat
mambawa isu-isu semasa untuk perbincangan dan mencari penyelesaiannya
bersama-sama pelajar di dalam kelas. Contohnya, di Malaysia kadar kemalangan
jalan raya adalah tinggi, pendidikan memandu kereta adalah satu perkara yang
dipandang serius oleh kerajaan pada masa ini. Keselamatan di jalan raya dan
cara-cara memandu yang selamat dan bertimbang rasa boleh dibincangkan di dalam
kelas untuk menyedarkan pelajar tentang keperluan memperbaiki situasi yang
terdapat sekarang, dengan harapan mereka tidak akan berkelakuan sedemikian
apabila mereka menjadi pemandu kelak.
Melalui
pembacaan guru dapat menambah ilmu pengatahuan mengenai isu-isu semasa,
sama ada yang berkaitan dengan kekeluargaan dan komuniti, janayah : seperti
peras ugut, pecah rumah, penculikan dan seumpamanya ; ekonomi : urusan
perniagaan, jual-beli saham, hartanah dan sebagainya ; politik : hubungan
negara di peringkat antarabangsa dan juga pergolakan politik sesebuah negara.
Dalam hal seperti ini, guru diharapkan dapat menggunakan kebijaksanaan dan
inisiatif sendiri dalam menggunakan isu-isu semasa untuk dikaji dan
dibincangkan dengan pelajar.
Dalam
perubahan-perubahan sistem pendidikan yang semakin mencabar ini, profesion
keguruan juga perlu menyediakan diri dengan amalan nilai dan akhlak yang
terpuji.
Dalam kurikulum pendidikan peringkat rendah dan menengah telah ditegaskan nilai-nilai murni perlu diterapkan dalam pengajaran. Pelaksanaan penerapan nilai penting untuk menyediakan para pelajar menjadi warga yang berguna kepada negara pada masa hadapan. Hal yang sama juga perlu dihayati oleh guru. Enam belas nilai murni yang disarankan dalam kurikulum pendidikan perlu dimiliki oleh guru terlebih dahulu.
Dalam kurikulum pendidikan peringkat rendah dan menengah telah ditegaskan nilai-nilai murni perlu diterapkan dalam pengajaran. Pelaksanaan penerapan nilai penting untuk menyediakan para pelajar menjadi warga yang berguna kepada negara pada masa hadapan. Hal yang sama juga perlu dihayati oleh guru. Enam belas nilai murni yang disarankan dalam kurikulum pendidikan perlu dimiliki oleh guru terlebih dahulu.
KESIMPULAN
Sebagai murabbi, guru bukan sahaja bertindak untuk mengajar
beberapa subjek mengikut sukatan pelajaran tertentu tetapi mereka turut
berperanan untuk sama-sama mendidik, memelihara, mengasuh, mentarbiyyah anak
didik mereka menjadi manusia yang berilmu, bertakwa dan beramal soleh serta
mengajak ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran atau melaksanakan konsep
amar ma'ruf dan nahi munkar yang dapat melahirkan pelajar yang memiliki
keperibadian yang luhur. Dalam merencanakan profesion guru cemerlang ini juga
dalam abad ke-21 penyediaan geran penyelidikan juga adalah penting untuk
membantu menaiktarafkan profesionalisme guru dalam kemajuan kerjaya mereka.
Kemudahan geran penyelidikan misalnya turut memberi laluan kepada para guru
untuk meningkatkan pendidikan ke peringkat yang lebih tinggi adalah terbuka
luas.
Di samping
dapat melahirkan sebilangan besar guru yang lebih berkemahiran berfikir aras
tinggi seterusnya dapat membantu melahirkan masyarakat yang juga dapat berfikir
(thinking society) secara kritis, kreatif dan inovatif. Proses melahirkan modal
insan yang berinovatif dan berkemahiran tinggi ini merupakan sebahagian
pelaburan besar pendidikan untuk menjamin kemajuan ekonomi dan kesejahteraan
negara. Bagi mencapai
matlamat dan usaha murni ini, marilah kita semua bersatu dan mengambil
tanggungjawab sebagai guru bagi menyokong setiap aktiviti dan program
pendidikan terutama kepada maklum balas di dalam laporan awal Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia yang telah dimuktamadkan Disember 2013.
Namun kini sejauh mana kita mengiktiraf dan memartabatkan
perguruan sebagai satu profesion adalah bergantung kepada anggapan masyarakat,
ini kerana masih ada lagi yang menganggap profesion perguruan sebagai kelas
kedua. Adakah peranan guru semakin hilang taringnya kerana masyarakat telah
mengalih pandangan kepada kerjaya yang diiktiraf sebagai professional oleh
pihak kerajaan seperti doktor, peguam dan arkitek?.
Dalam konteks ini
pihak kerajaan perlu bersungguh-sungguh dalam menjadikan profesion perguruan
sebagai profesion yang unggul dan disegani ramai. Menurut Dr. Muhamad Hasan
Abdul Rahman iaitu Timbalan Dekan Pelajar dan Pembangunan, Fakulti Pengajian
Pendidikan Universiti Putra Malaysia (UPM) beliau menegaskan dalam usaha untuk
memartabatkan profesion perguruan selain daripada peranan pihak
Kementerian Pendidikan, Persatuan Perguruan dan masyarakat, para guru
sebenarnya mempunyai tanggungjawab yang besar dalam meningkatkan aspek
keprofesionalannya dengan melengkapkan diri dengan pelbagai jenis ilmu dan kemahiran
yang tinggi. Harus diingat bahawa
apabila negara mempunyai masyarakat yang berpendidikan tinggi maka kemajuan
ekonomi juga akan meningkat. Jika ini tercapai maka kita akan melihat Malaysia
duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara maju menjelang tahun
2020.
Content good! But, its a bit colour blocking susah nk baca😫.. hope can improvise more!🌈
ReplyDelete